מדריך לשיווק בדיגיטל

כפי שרובנו יודעים, הקמת עסק חדש אינה המעשה הקל ביותר שאפשר להעלות על הדעת. מרגע פתיחת העסק מתחיל המירוץ האמיתי- אחר לקוחות, מציאת בידול וייחוד ביחס למתחרים, הכנסות, רווחיות ועוד.

אחד האלמנטים החשובים בשיווק עסק חדש או קיים, הוא פרסומו והפיכתו לנגיש עבור הצרכנים הפוטנציאליים. עידן הצרכנות של ימינו מחייב את העסקים לחשוף את עצם קיומם, מוצריהם, מחיריהם ואת זהותם בפני  קהל המטרה הרלוונטי, על מנת לייצר מודעות והתעניינות בעסק, שאלו יבואו לידי ביטוי בגידול במכירות ובשיפור הרווחיות.

מתוך הבנה שפרסום הוא צעד הכרחי, עולה השאלה איפה לפרסם? עקרונית, כל ערוצי הפרסום עומדים לרשותו של בעל העסק הקטן- קמפיינים בעיתונות, באינטרנט וברדיו, שילוט חוצות, חלוקת פלאיירים, כרטיסי ביקור, נוכחות באינדקסים מודפסים ופרסום באינטרנט ובסלולר.

מעשית, עלויות הפרסום הגבוהות בערוצי המדיה הארציים אינם מתאימים לעסקים קטנים, ולכן, ישנה חשיבות לבחור בערוץ המאפשר פרסום לוקאלי ממוקד וחכם, ולשלבו עם פרסום דיגיטלי- שהינו האפיק העיקרי, האפקטיבי ביותר והזול עבור בית עסק קטן או בינוני: חשיפה ממוקדת באתרי אינטרנט מתמחים, נוכחות בולטת בתוצאות גוגל, אתר אינטרנט תדמיתי או מסחרי של העסק, פרסום בסלולר וברשתות החברתיות.

פרסום באתרים מתמחים

קיימים אתרים מתמחים המכילים מאגר מידע גדול של עסקים ופונים לקהל גדול של משתמשי אינטרנט. דוגמאות לאתרים כאלה הם אתר העסקים zap דפי זהב, אתר המסעדות  zap rest , קבוצת NETEX ואחרים.

החשיבות בנוכחות באתרים אלו היא שהם פועלים כמו “מדריכי דפי זהב”, רק דיגיטליים. לקוח המבקש למצוא בעל עסק או נותן שירות בתחום מסוים, ייכנס לרוב אל אותו אתר המרכז את כל בעלי העסקים בתחום, וימצא בצורה יעילה וממוקדת מענה לצרכיו. נוכחות באתרים אלה חשובה ומהותית- היות ומיליוני גולשים עוברים בהם במהלך חודש אחד.

פריחתה של חוכמת ההמונים

אתרים מתמחים אלה גם משופעים בחוות דעת של גולשים על בתי העסק- כלי דיגיטלי נוסף שמעניק לך כוח רב כבעל עסק בישראל.

לקוחות רבים מקבלים החלטה האם לבחור בבעל עסק אחד או בחברו- בהתאם לחוות הדעת שהם קוראים באתרים מתמחים אלה. עסק עם חוות דעת חיוביות רבות- זוכה בעצם בפרסום חינם של כל לקוחותיו המרוצים ובהעדפה של הצרכן בבחירה שלו.

נכון, יש גם חוות דעת שליליות, שמהן כל עסק חושש ושאיתן כל עסק צריך ללמוד להתמודד, אך בעזרת התמודדות בצורה שירותית ומכבדת, ייצור בעל העסק חוויה מתקנת מול הגולש, והרבה הערכה מול שאר לקוחות העסק.

קידום במנועי חיפוש- SEO

על מנת שאתר האינטרנט של העסק יוכר על ידי מנועי החיפוש (כמו גוגל, וואלה, בינג ועוד, הוא צריך להיות כתוב באופן מותאם. הקפדה על סוג התכנים הרצוי, על איכות קוד התוכנה, על קישורים רלוונטיים ועוד- יובילו לכך שבית העסק שלכם יוצג בין התוצאות הראשונות של מנועי החיפוש- נוכחות שתבטיח חשיפה לקהל לקוחות פוטנציאליים שהעסק שלך לא יוכל להגיע אליהם בשום דרך אחרת.

נקודה חשובה שיש לתת לגביה את הדעת היא טיפול לא נכון בקידום האתר, שיכול להפיל אותו למיקום נמוך או להעלים אותו בכלל מתוצאות החיפוש, ולפגוע בכך בתועלת של העסק. לכן, חשוב לוודא שקידום העסק נמצא בידי סוכנות SEO מקצועית ואמינה.

פרסום ממומן בGoogle

אחת הדרכים לקדם בצורה מהירה את העסק ברשת היא לייצר לו קמפיין פרסום ממומן. Ad Words- מוצר הפרסום של Google, מאפשר לבעל עסק להציג את המודעה שלו בתור “קישור ממומן” לאורך תוצאות החיפוש בGoogle בדיוק ברגע בו לקוח פוטנציאלי מחפש את המוצר או השירות בתחום העיסוק של העסק. מודעות AdWords מגיעות אל כ85% ממשתמשי האינטרנט בעולם.

במסגרת זו, ניתן לבנות מסע פרסום מקוון לעסק, תוך בחירת מילות המפתח הרלוונטיות והמתאימות ביותר (לפי מפתח מוגדר),ניהול מעקב ובחינת התוצאות, ולהבטיח כי התשלום עבור המודעות יעשה רק בהתאם לתוצאות (כלומר, רק אם לקוח יקליק על הקישור אל האתר של העסק). גם כאן מומלץ להיעזר בשירותי סוכנויות המתמחות בתחום.

פרסום ברשתות חברתיות

הפרסום במדיה החברתית מתבצע ברשתות החברתיות העיקריות: פייסבוק, טוויטר, ויו טיוב.

בישראל הפלטפורמה החזקה והמשמעותית ביותר כיום היא פייסבוק, פלטפורמה שבשימוש עסקי נכון, יכולה לתרום רבות לפרסום העסק ולהעברת המסרים השיווקיים שלו, בעלות נמוכה יחסית. ניתן להעלות בעמוד כזה תמונות ועדכונים על מוצרים או שירותים חדשים, לנהל שיח ישיר עם הצרכנים, ללמוד על החוזקות והחולשות של העסק מהפידבקים של הלקוחות, ובעיקר להגדיל את קהל הלקוחות הפוטנציאלים לעסק על ידי שיתוף העמוד והתכנים שלו.

מומלץ לפתוח עמוד עסקי, ולא פרופיל פרטי לבית העסק- טעות שבעלי עסקים מבצעים לעיתים מכיוון שלא התייעצו קודם עם מומחה. היתרונות בניהול עמוד עסקי רבים: העמוד מאפשר לכל אחד להצטרף ולהיחשף אל העסק, ישנה אפשרות לצפייה בסטטיסטיקות של הפעילות בעמוד, ובנוסף יש אפשרות לפרסם באמצעות קמפיין ממומן (מודעות פייסבוק)- שמגיעות בצורה ממוקדת אל קהל המטרה של בית העסק.

חברות אינטרנט בארץ ובעולם מציעות שירותי בנייה ותחזוקה של פרופילי פייסבוק, תוך עיצובם ופיתוח לשוניות שיווקיות המובילות לאתר הבית, ליצירת קשר, לגלריית תמונות לקופונים תחרויות ועוד.

הכותבת,  סמדר ברכה, היא מנהלת שיווק לקוחות בחברת   zapgroup

עיצוב האתר ע"י קבוצת "הארץ"