“כנס עכשיו!” ככה לא מזמינים לקוחות באינטרנט

עסקים קטנים כגדולים בכל העולם כבר עשו את השינוי האסטרטגי, והבינו שהאינטרנט הוא הזירה המרכזית למינוף העסק ולאיתור לקוחות פוטנציאליים חדשים. ואולם, פלטפורמת האינטרנט כמוה כאוקיינוס רחב-ידיים ואדיר ממדים, שבו אינספור מתחרים מנסים למשוך את תשומת לב הגולש ולגרום לו להבחין בקיומם. בעולם כזה, שבו מתמודד הגולש עם גירויים רבים ומגוונים, חשוב למצוא את הדרך להתבלט; לייצר נוכחות ותדמית חיובית ובעיקר, חשוב ללמוד איך נכון לפנות אל לקוחות העסק ולתקשר אתם.

בגוגל התנהג כגוגלאי
בממלכת האינטרנט, אין עוררין על כך שיש שליט אחד שמכתיב את סדר היום (ואת סדר התוצאות) עבור הגולשים והעסקים כאחד – הלוא הוא המלך Google. מרגע שאתה נוכח ברשת, עליך להבין את כללי המשחק, ולציית להם, שכן ככל שגוגל “יאהב” את העסק שלך יותר, כך גדלים סיכוייך להתברג גבוה יותר בתוצאות החיפוש שלו.
ואולם, כדאי גם לזכור את היעד הסופי שאליו אתה מנסה להגיע, והוא לבו של הגולש, שהרי בסופו של יום, גם אם תזכה לעמוד במרכז הבמה, לא יהיה בזה שום טעם אם לא תכבוש את לבו של הקהל. מה שחשוב לזכור הוא שיש מכנה משותף בין שתי המטרות הללו. האלגוריתם המתוחכם של גוגל מתיימר למעשה לחקות את מאפייני הגלישה של הגולש הממוצע, ובאמצעות שקלול של אלפי פרמטרים הוא קובע את מדד האיכות של כל אתר ואת הרלוונטיות שלו לחיפוש שבוצע. כלומר, אם האתר שלך יהיה סיפור הצלחה בעיני הגולשים, סביר להניח שגם גוגל יתאים את עצמו להעדפותיהם.

עשה ואל תעשה: כללים לרכישת אמון הגולש
עסקים רבים שמצליחים לקדם את עצמם בתוצאות החיפוש באמצעות עבודת SEO (קידום אורגני במנועי חיפוש) מוצלחת, ומתברגים גבוה בעמודי התוצאות של ביטויים רלוונטיים בתחום, לא מצליחים לתרגם את החשיפה הגבוהה לכניסות לאתר. כשמספר הכניסות לאתר אינו משקף נכונה את הדירוג הגבוה בעמודי התוצאות, רוב הסיכויים שהתכנים באתר אינם איכותיים מספיק, ואינם מסייעים ליצירת תקשורת טובה בין העסק ובין הגולש.
מהן השגיאות שעלולות להרחיק לקוחות מן העסק? להלן כללי מפתח המסבירים מה לא מומלץ לעשות כשפונים ללקוחות באינטרנט:
1. אל תגלוש למידע לא רלוונטי: הדור של היום לא אוהב לבזבז זמן. הוא רוצה לקבל מענה מדויק לחיפושים שלו, והוא רוצה לקבל זאת במהירות שיא. אין לו סבלנות לקרוא מידע מיותר, ולכן מומלץ להבליט בחזית האתר את המידע הרלוונטי ביותר עבורו.
לדוגמה: כאשר הגולש כותב בשורת החיפוש מכבסה, הוא כנראה זקוק לשירותי כביסה וניקוי יבש, ולא ירתק אותו לשמוע שהמכבסה נפתחה במאה הקודמת, ואתה כבר דור שלישי בשושלת כובסים ענפה, או לדעת מה הם ההבדלים בין בד פשתן ובין בד סאטן. מה שיעניין אותו יותר הן שעות פתיחת העסק, אם יש אפשרות לשירות עד הבית, אם יש חניה במקום וכו’.

2. אל תעשה “קופי-פייסט” להבטחות המתחרים: כולם מבטיחים שירות מהיר ומקצועי? כל המתחרים שלך כותבים על עצמם שהם אמינים ובעלי ניסיון? למה להיות כמו כולם? תן ללקוחות שלך סיבות טובות להעדיף אותך על פני המתחרים. הדגש את היתרונות שיש לעסק שלך על פני האחרים, ובדל אותו כדי לבלוט בתחום.

3. אל תדבר עם הגולש בז’רגון מקצועי: לעסקים המספקים שירותים בתחום מסוים יש “שפה משלהם”. מונחים טכניים, הגדרות מקצועיות וקיצורים מקובלים משתרבבים לשפה ומובנים היטב בקרב בעלי המקצוע בתחום, אך עבור הלקוח הפוטנציאלי מדובר בשפה זרה, ואם לא יבין בדיוק במה מדובר, רוב הסיכויים שיוותר וינטוש את אתר העסק.

4. אל תהיה “ראש קטן”: כמומחה בתחום, אתה בוודאי יודע ומכיר את מה שיש לך להציע ללקוחות בהתאם לצרכים שלהם, אפילו טוב יותר ממה שהם בעצמם יודעים לומר. אל תחכה שהגולש יגדיר בצורה מדויקת את הצרכים שלו. זהה אתה את הצורך, והמחש לו את התועלות. אם תשקיע בגולש, ותציע ערך מוסף, תזכה להערכתו ולנאמנותו.
לדוגמה: גולש שמחפש הדברת מזיקים, לא תמיד יודע איזה סוג הדברה הוא צריך, ושיש הבדל באופן הטיפול בטרמיטים, בנמלים או במכרסמים. אם יש ילדים בבית או בעלי חיים בחצר, תוכל להסביר על אפשרויות הדברה שאינן מזיקות להם, ולתת לגולש שירות מועיל בהתאם לצורך שלו.
5. גולש מותש הוא גולש נוטש: אל תבחן את סבלנותו ואת אורך רוחו של הגולש, ותגרום לו להקלקות מיותרות ולשיטוטים מיותרים בין דפי האתר, לפני שימצא את הדרך ליצירת קשר עם בית העסק. ודא שבכל עמוד שבו הוא נמצא, מופיעים פרטי התקשרות והדרכים ליצירת קשר.

6. אל תגלוש עם אורך הטקסטים: נתונים סטטיסטיים מוכיחים שגולשים לא טורחים להתעכב על טקסטים ארוכים, ולא קוראים אותם ביסודיות. כדי לא לשעמם את הגולש, ובכל זאת לגרום לו להתעכב על הטקסט, מומלץ למקד את המסרים השיווקיים ולהעביר אותם בשילוב תמונות, מצגת גרפית או סרטון וידאו קצר, שיסייעו למשוך את תשומת הלב.

7. תוכן לא איכותי – נזק תדמיתי: שימוש בתוכן שכתוב ברמה בינונית או גרוע מזה, שגיאות כתיב או פיסוק שגוי, עלולים לגרום נזק תדמיתי של ממש לעסק שלכם. גולשים מתייחסים לאיכות התוכן כאל תו איכות ומקצועיות המעיד על רמתם של נותני השירות. השקיעו בהגהה ובעריכה מקצועית של התכנים, ושפרו את הניסוחים אם יש בכך צורך.

8. אל תהיה המוני וצעקני: שימוש מוגזם בסימני קריאה, כותרות בצבעים זרחניים, טקסטים בפונטים בגדלים משתנים וסלוגנים נדושים והמוניים ירחיקו את הגולש, ויגרמו לו להרגיש כמו בדוכן בשוק. כדי להיתפס כעסק רציני, מומלץ לשלב כותרות “פיקנטיות” המשלבות הומור במידה הנכונה, כך שימשכו את עין הגולש וירתקו אותו להמשך הקריאה.

9. אל תרדים את הגולש: בעולם האינטרנט רווי התכנים והמידע, עליך למצוא את הדרך להעביר מידע אינפורמטיבי גם בדרך לא שגרתית. כדאי לכתוב את התוכן באופן שירגש את הגולש – שיגרום לו הזדהות או זעזוע, ובכל מקרה שלא ישאיר אותו אדיש לנאמר. ככל שתצליח ליצור מעורבות רגשית של הגולש עם העסק, כך תוכל להניע אותו לפעולה. כך למשל, אם אתה משווק מזרנים אורטופדיים, המחש לגולש את כאבי הגב שמהם סובלים אנשים שטרם רכשו את המזרן. אם אתה מתקין מערכות אזעקה תוכל להביא סיפור אישי של לקוח שחווה את טראומת הפריצה.

10. אל תנהל מונולוג מול הגולש: המדיה החברתית שינתה את פני התקשורת בין עסקים ובין לקוחותיהם, והפכה את היוצרות כך שלקוחות מצפים לנהל דו-שיח עם בית העסק, ולא מוכנים עוד לקבל תקשורת חד-סטרית. עסק שאינו קופא על שמריו הוא עסק עם עמוד עסקי בכל זירות המדיה החברתית. חשוב לזכור שנוכחות בזירות אלה מחייבת יכולת התמודדות גם עם ביקורת פומבית, אך יש לנהל נכון ובזהירות את הדיאלוג עם הגולשים. כללי הברזל הם שאין להתעלם מפניות גולשים; אין להשיב בזלזול ובהתנשאות; אין להתווכח באופן גס ואין להשתמש בשפה לא מכבדת.
חשוב לזכור שהתשובה מיועדת לפונה, אך כל הלקוחות נחשפים אליה, ומתרשמים מאופן התגובה ללקוח. ניהול נכון של עמודי המדיה החברתית עשוי להיות מקור תנועה משמעותי של גולשים לאתר.
11. אל תזניח את עיצוב התוכן: לא חשוב כמה הטקסטים שלכם יכילו דברי חכמה וטיפים חשובים לגולשי האתר, אם הם לא יהיו קריאים ונעימים לעין, רוב הסיכויים שהגולשים פשוט ידלגו עליהם וימשיכו הלאה. העין מתעייפת ממראה עמוס של גושי טקסט, מאותיות קטנטנות ומרצף אינסופי של שורות שאינן מרווחות ואינן מחולקות לפסקאות ולתתי נושאים. כדי להקל על הקורא, הקפידו על עיצוב התוכן בצורה מזמינה ונכונה. זכרו שגם גוגל מתייחס למבנה הטקסט כאל גורם בעל חשיבות רבה.

12. אל תפגע באמינותך ואל תשקר: מהירות העברת השמועות ברשת האינטרנט היא כמו אש בשדה קוצים. לא חשוב כמה שנים לקח לך לבנות את המוניטין שלך, מרגע שתיתפס בשקר, התיעוד יועבר מפה לאוזן במהירות שיא, והנזק עלול להיות בלתי הפיך. לשקר, במקרה כזה, יש רגליים, והן רצות מהר מאוד.

לתכנן את הקידום או לקדם את התוכן
בסיכומו של דבר אפשר לומר שתוכן איכותי ואטרקטיבי לא יכול לבדו להביא תנועת גולשים לאתר, ולשם כך יש צורך בעבודת SEO מקצועית ונכונה, אך גם קידום לבדו אינו מספק כדי להשאיר את הגולשים באתר ולהביאם אליו שוב ושוב ושוב. השילוב בין תוכן מקורי ובעל ערך מוסף לגולש, אשר כתוב בצורה רהוטה, מעניינת ואינטליגנטית, בליווי ממשק משתמש – UI ו-UX – שמקלה על הגלישה ועל השימוש באתר, ובין עבודת SEO משובחת, הוא שיעשה את העבודה, ויגרום לגולשים להגיע לאתר ואף להמליץ עליו לחבריהם.
בדרך זו תוכל להרוויח מכל הכיוונים – גם תקדם את העסק שלך בעיני הגולשים; גם תיהנה מקמפיין ויראלי זול ואפקטיבי וגם מחיזוק האתר ושדרוגו בסולם גוגל.

איליה גרבנצ’וק- מומחה קידום אתרים 100.70.Logo

עיצוב האתר ע"י קבוצת "הארץ"