כאן בונים עסק” סדרת מפגשים ליזמים ובעלי עסקים”

כחלק מפעילויות מינהלת קידום עסקים לקידום המגזר העסקי בעיר ולשיפור האווירה העסקית קיימה מינהלת, בשיתוף עם “מזא”ה 9 – בית הצעירים של עיריית תל אביב –יפו” , את סדרת המפגשים המסורתית ליזמים ובעלי עסקים- “כאן בונים עסק”, זו השנה הרביעית.

מטרת המפגשים הייתה לחשוף בפני יזמים ובעלי עסקים בתחילת דרכם את כל המידע, הכלים והגופים  אשר יכולים לעזור להם בדרכם להגשמת חלומם העסקי.

המפגשים הועברו על-ידי מרצים מקצועיים  ועסקו בנושאים מהותיים לכל יזם ובעל עסק.

שירלי קויפמן מנהלת פיתוח הדרכה במעוף BDO תל אביב, הציגה את רזי עולם היזמות.  עולם זה אינו מתאים לכל אחד ולכן רגע לפני היציאה לדרך עליך להבין מספר דברים על המיזם שלך ועל מה נדרש ממך. מה הופך רעיון לעסק מצליח, על ההבדלים המהותיים שבין יזמות עסקית ליזמות חברתית ועל סוגי היזמים הקיימים בשוק.

300.250.bdo

מתי לאחרונה בדקת איזה סוג יזם אתה: האם אתה משימתי ובמבצע כל משימה לתומה, ואולי אתה מנתח כל צעד קדימה, יכול להיות שאתה יזם שמקדם ודוחף בלי לחשוב על כל צעד קדימה , או שמא אתה האדם החברתי והתומך. לכל סוג יזם יש גם את היזמות שיותר מתאימה לו. בחנו את עצמכם לפני שאתם יוצאים לדרך. ולבסוף, אולי הדבר החשוב מכל, זה לבדוק את הרעיון העסקי והחברתי לפני שאתם יוצאים לדרך. תכנון נכון ובחירת הרעיון הנכון עבורכם עשויה להוות גורם משמעותי להצלחתכם

“הקמה של עסק היא החלק הקל – האתגרים הגדולים מתחילים אחרי ההחלטה להקמה ולפתיחת  העסק”  ציינה בהרצאתה יפעת חשאי מנהלת שיווק בBDO מעוף.

כאשר העסק כבר פעיל האתגר והתכנון המהותי של בעל העסק הינו להבין ולפצח כיצד להתבדל ממתחרים בענף, ללמוד מהם לטוב ולרע, להבין מה הפלטפורמות האופטימליות ביותר לשיווק עבור העסק, מה הכלים והמסרים המתאימים לקהל היעד שלו, והשאלה החשובה לכל בעל עסק – איך להביא לקוחות לעסק?

בהרצאה נסקרו בקצרה התהליכים החשובים לפני ואחרי ההקמה בניהול האסטרטגיה השיווקית של העסק הקטן, חשיבות בניית המותג של העסק, חשיבות יצירה והקפדה על חווית לקוח טובה, בסוף ההרצאה ניתנו טיפים לשיווק אפקטיבי של העסק הקטן באם זה עסק למכירת מוצר או נתינת שירות.

קרן שמש לעידוד יזמים צעירים, העניקה טיפים חשובים לבניית תכנית עסקית אפקטיבית, להלן כמה מהם :

  1. סינרגיה – עסק הוא מערכת המורכבת  ממספר תחומים הפועלים יחדיו: שיווק, תפעול, מכירות, גבייה וכו׳. בדיקה פשוטה של התכנית  יכולה לחשוף בפניכם נקודות כשל אשר בדרך-כלל מתגלות במציאות, לדוגמא: האם המטרות השיווקיות שלי תואמות את גבול יכולת הייצור ומלאי חומרי הגלם (לנותני שירותים-שעות עבודה)? כיצד זה יתבטא בתזרים המזומנים?
  2. הצבת מטרות – לצורך תכנון פיתוח העסק וקידומו נדרש היזם להציב מטרות שמהן ניתן להסיק את המשמעויות הצפויות במציאות לעסק. זהו חלק מרכזי בבניית התכנית העסקית כמפת דרכים. מומלץ להיעזר במודל SMART  לקביעת מטרות ספציפיות, מדידות, ברות השגה, מציאותיות ותחת מסגרת זמן.
  3. ניהול סיכונים – בכל עסק ישנם סיכונים, ויש קשר ישיר בין גובה הסיכון לפוטנציאל הרווח. חשיבה ותכנון נכון יכולים להפוך את רמת הסיכון לכזו שמתאימה לכם ולמנוע הפתעות בהמשך הדרך. נסו למפות את הסיכונים היכולים לסכן את התכנית, אירועים בלתי מתוכננים, הנחות שלא מתממשות – החל ממזג אוויר וכלה ברמות המחירים בשוק, עבודה מול ספק יחיד או מול לקוח מרכזי בודד.
stu300.250

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, המייצגים את העצמאים והעסקים הקטנים מול רשויות המס. פרש בפני היזמים הצעירים אשר הגיעו למפגש את היסודות החשובים בהתנהלות מול רשויות המס לכל עסק מתחיל. המפגש נתן ביטוי להיבטים חוקיים שונים ולגם להיבטים המיסויים.

גינדי דיבר עם היזמים על הזכויות ועל החובות של בעלי העסקים, נתן להם טיפים  להתנהלות מיסויי נכונה,  שוחח איתם על דיני העבודה והחובות המוטלים על כל בעל עסק ולימד אותם את שיטת חישוב המס במדינת ישראל.

רומי קנטי מנהלת החממה ליזמות חברתית עסקית של המכללה האקדמית ת”א-יפו, חשפה בפנינו את עולם העסקים החברתיים. בשנים האחרונות, בשקט בשקט, עולה המודעות בארץ למגזר חדש- המגזר הרביעי, הזירה של העסקים החברתיים. עסק חברתי הוא עסק שמקדם מטרה חברתית או סביבתית באמצעות פעילות עסקית. ניתן לומר כי העסקים החברתיים הם בעצם תוצר המשלב כלים עסקיים מהעולם העסקי לבין הערכים החברתיים שמקדמים השחקנים החברתיים.

לצד העשייה החברתית והתרומה המובהקת של העסקים החברתיים לחברה, מאופיינים אותם העסקים במודל רווח פנימי, המאפשר להם להתקדם למודל יציב יותר ללא תלות, או עם תלות פחותה יותר, בתרומות ובפילנתרופיה.

גם בעסקים החברתיים בודקים בסוף כל חודש את רווחיות המיזם, אך הרווח העיקרי הנמדד הוא הרווח החברתי, ומכאן שהעסקים החברתיים מקיימים מודל ובו שתי שורות רווח- האחת חברתית והשנייה עסקית.

 

אל המפגשים הגיעו מגוון רחב של יזמים ובעלי עסקים ממגוון תחומים,  אשר יצאו עם מידע רב וכלים פרקטיים לפעילות עסקית.

עיצוב האתר ע"י קבוצת "הארץ"