אומנות ומיומנות הסמול טוק: על כוחה המפתיע של השיחה הקטנה

איך יוצרים קשרים עסקיים? איך שוברים את הקרח? איך ניצרב לחיוב בתודעתו של האחר. אומנות הסמולטוק מאגדת בתוכה כלים רבים, פשוטים ויעילים ליצירת קשרים עסקיים, “השיטה היא ה- forplay של עולם העסקים” כך מציינת שושי גל, מומחית לסמולטוק ונטוורקינג, מומחית בין לאומית לסמול טוק ומינוף קשרים עסקיים.- מרצה בארץ ובעולם לקהלים של אלפי אנשי עסקים.

הידעתם? 85% מהצלחתנו היא תוצאה של כישורים חברתיים ורק 15% של מקצועיות. בכתבה, תרכשו כלים לשימוש באומנות הסמולטוק גם בעסק שלכם.

הכירו את אומנות הסמולטוק

סמול טוק הוא אומנות הקליק, אומנות ההתיידדות והדרך ליצור כימייה מידית עם אדם אחר. מחקרים מראים שהרושם הראשוני במפגש עם הזולת נוצר תוך שתי שניות, ובתוך שלושים שניות נחרץ גורלנו. לפיכך, חשוב שבאותן שניות ראשונות לצרוב את עצמנו באופן חיובי בתודעתו של האחר. הסמולטוק הוא השלב הראשון, שלב ההיכרות, ומשם נרצה להתקדם לשלב ההתחברות – וכמובן לשותפות. “להכיר זו התחלה, לעבוד יחד זו הצלחה”, אמר הנרי פורד. ייחודיות השיטה באה לידי ביטוי ביכולת ליישם אותה ולחוות תוצאות תוך זמן קצר.

עושים עסקים עם אופטימיות

החיוך בונה אמון. הוא פרמטר חשוב בתהליך הסמול טוק, ו”פריט הלבוש” החשוב ביותר שאנו לובשים. מכיוון שאנשים אוהבים לטפח קשרים עם אנשים חיוביים וחייכניים, מעבירים בסמול טוק אך ורק מסרים מחוייכים כשהמוטו הוא: לא חשוב מתי ואיך – העיקר לחייך. גם אם קמנו ליום סגרירי ומצב הרוח שלנו לא בשיאו, 30 שניות של חיוך מול מראה יוצרים את הברק בעיניים – ואיתו נצא אל העולם.

בעזרת השם- “שמו של אדם כבודו”

בכל פגישה עם האדם, נשאל לשמו של האדם ונהדהד אותו בדיוק כפי שהוא הגה אותו ובלי שינויים. ‘מרדכי’ איננו ‘מוטי’. צליל שמו של אדם הוא הצליל המתוק והערב ביותר לאוזניו, והוא כבודו. לפני הצגת השם, מתחילים בברכה כלשהי. נקדים ונאמר “נעים מאוד” או “צהריים טובים”, ואז נציין את שמנו. למוח לוקח כשתי שניות לאתחל ולהפנים את המסר הראשון. בשבריר השנייה הראשון המוח לא קולט את השם, ולזולת לא יהיה נעים לשאול שוב לשמנו. לכן נתחיל בברכה, ורק אז נציג את שמנו.

בהצגה עצמית, נחזור פעמיים על שמנו, וזאת כדי לקבע את שמנו בזיכרונו של האחר, לדוגמה: “נעים מאוד, שושי, שושי גל”. בכך נתנו לאחר מתנה: הזדמנות כפולה לזכור את שמנו, ולא להיצמד לסיסמה הכל-כך שגורה בפי רבים: ‘אני לא זוכר שמות’.

לאחר מכן, נקדיש תשומת לב לזכור את שמו של האחר. כשהאחר מציג את עצמו, נחזור על שמו ונאמר: “נעים לי מאוד, זוהר ברק”. ניתן לזכור שמות גם בעזרת אסוציאציות, למשל השם זוהר ברק הוא שם עם מאוד מואר.

עולים במעלית? הכינו נאום

אם פגשנו במעלית אדם חשוב שאנו מעוניינים בקשר עמו, לרשותנו 30 שניות גורליות בהן אנו רוצים להעביר מסר: מי אנחנו ואיך אנו יכולים להועיל לו, וכמובן – לצרוב את עצמנו בתודעתו. באותן שניות גורליות נעביר מסר “טיזר”, חינני ומחויך, מסר היוצר סקרנות, והחשוב מכל: מסר שיש בו ערך עבור האחר.

את אחת הדרכים היעילות ליצירת ערך עבור האחר נעשה כך: “נעים מאוד, שמי שושי גל. אני מעניקה לאנשים כלים להפוך את הסמול טוק לביג ביזנס בחיים ובעסקים”. מסר זה יוצר סקרנות, ונותן הבטחה עבור האחר. חשוב: לא לקשור לעצמנו כתרים. אם אומר: “אני מומחית בינלאומית לאמנות הסמול טוק”, קשרתי לעצמי כתר ענק ולא נתתי ערך לאחר.

ולסיכום, מהם המקומות הטובים ביותר לסמולטוק?

המקומות החפים מאג’נדה עסקית הן האופטימליות לסמולטוק. למשל, בעמידה בתור או בהמתנה. במקום לדבר בנייד או להמתין שהזמן יעבור עד שיגיע תורנו, צאו מ’פינת הנוחות’ והיו פרואקטיביים בתהליך ההיכרות. במצב שכזה, איש לא יחשוד שהגעתם למספרה כדי למנף קשרים. מה שיכול לסייע לשבירת הקרח במהרה, הוא להתעניין באחר – לשמוע ולא להשמיע. בהמשך, הושיטו את כרטיס הביקור שלכם ואימרו: “אולי יום אחד זה יהיה לך לעזר”, או לחילופין: “אשמח לעזור אם זה רלוונטי”.

מאת שושי גל – המרכז לסמול טוק ונטוורקוינג 

עיצוב האתר ע"י קבוצת "הארץ"